Жаңы саны

2023, №: 3

Кененирээк

Известия ВУЗов Кыргызстана

Макала
Авторлор
  1. Кенжебаев Д.О., Танаева Н.Ш.
  2. Кенжебаев Д.О., Танаева Н.Ш.
  3. D. Kenzhebaev, N. Tanaeva
Макаланын аты
  1. ПРИМЕНЕНИЕ ПАРАЛИНГВИСТИЧЕСКИХ СРЕДСТВ В ГРАФИКЕ
  2. ПАРАЛИНГВИСТИКАЛЫК КАРАЖАТТАРЫНЫН ГРАФИКАДАГЫ КОЛДОНУЛУШУ
  3. THE USAGE OF PARALINGUISTIC MEANS IN GRAPHICS
Аннотация
  1. Как известно, нет общего единого мнения среди учёных относительно научных направлений в области паралингвистики. Наряду с такими невербальными средствами выражения исследуемых Фонацией, Кинесикой, а также рядом других научных дисциплин традиционно соотносящихся с паралингвистическими средствами в области прикладной паралингвистики, имеются cообщения в виде слайдов, дополнительные аудио-сообщения, анимационные сообщения, фотографии, видеотексты, таблицы, формулы, параграфемные элементы в отношении которых также отсутствует единого мнения среди учёных по поводу причисления их к числу паралингвистических средств выражения. ледовательно, актуальность данной темы определяется всеми вышесказанными положениями. На сегодняшний день понятие невербальные средства коммуникации используется во многих литературах в отношении паралингвистических средств выражения. Поэтому в рамках нашей темы мы сочли необходимым принять решение о постановлении проблемы для разграничения этих двух понятий и отграничения понятия паралингвистические средства выражения от невербальной коммуникации. В ходе анализирования статьи, согласно исследованиям многих учёных невербальная коммуникация, в качестве масштабного и широкого понятия, включает в себя паралингвистические компоненты или средства выражения. Подитоживая, отметим, что компоненты невербальной коммуникации могут применяться в общении без вербальных средств выражений, в то время как паралингвистические средства сопровождают, дополняют, подтверждают информацию выраженную посредством вербальных или языковых средств выражения.
  2. оңку маалда паралингвистиканын алкагына кирүүчү илимий багыттар жаатында окумуштуулардын арасында бирдиктүү пикирдин жок экендиги белгилүү болуп саналат. Ошону менен катар прикладдык паралингвистиканын курамындагы паралингвистикалык каражаттарга салттуу түрдө киргизилип жүргөн Фонация, Кинесика жана башка илимий тармактарда изилдөөгө алынуучу вербалдык эмес каражаттардан тышкары слайддарды, үн коштоолорду, анимацияларды, фотосүрөттөрдү, видеотексттерди, таблицаларды, формулаларды, параграфемиканын элементтерин паралингвистикалык каражаттарга киргизүү же киргизбөө туурасындагы маселе боюнча изилдөөчүлөр арасындадагы бирдиктүү пикир жок. Демек, жогоруда саналып өткөн бардык жагдайлар макалабыздын темасынын актуалдуулугун айгинелейт. Бүгүнкү күндө паралингвистикалык каражаттарга карата көпчүлүк адабияттарда вербалдык эмес коммуникациянын каражаттары деген да аталыш колдонулуп жүрөт. Ошол себептен макалабыздын темасынын алкагында негиздөөчү маселе катары вербалдык эмес коммуникацияны паралингвистикалык компоненттер түшүнүктөрүнүн айырмалоону зарыл деген ойдобуз. Макаланы анализдөө процессинде көпчүлүк окумуштуулардын маалыматына таянсак, вербалдык эмес коммуникация масштабдуу, кенен түшүнүк катары паралингвистикалык компоненттерди, же айрым адабияттарда айтылгандай, паралингвистикалык каражаттарды өз кучагына камтышы жөнүндө баяндалат. Жыйынтыктап айтканда вербалдык эмес коммуникациянын компоненттери баарлашуу учурунда вербалдык каражаттарсыз деле колдонулушу ыктымал, ал эми паралингвистикалык каражаттар вербалдык, б.а., тилдик каражаттар аркылуу туюндурулган маалыматты коштоп, ар кандай кошумча маанилерди киргизүү менен аны толуктоо, кайталоо, бышыктоо, бөтөнчөлөп көрсөтүү өңдүү ж.б. кызматтарды аткарышын айтууга болот.
  3. It is known that general coherent point of view has been absent among scholars concerning scientific aspects in the paralinguistics spheres. Besides such non-verbal expression means being researched by Phonation, Kinesics and other disciplines traditionally concerning to paralinguistic means in the sphere of applied paralinguistics, there have been slide messages, facultative audio messages, animations, photographs, videotexts, charts, formulas, paragraphemic elements in regards of which a common coherent view point regarding the question whether including them to the paralinguistic means or not has also been absent among scientists. The chosen theme actuality is defined by the abovesaid situations. Therefore, the notion of non-verbal communication means is being used in concern of paralinguistic expression means according to the most literatures. Because of that we have decided to set the problem about delimitation of these two notions, i.d. about differentiating the notion of paralinguistic expression means from nonverbal communication. During the article analysis, the notion of paralinguistic expression means has been a part of the non-verbal communication standing for the wide scope concept. Concluding, it is worth of saying that non-verbal communication components can be used during a conversation without verbal expression means in comparison with paralinguistic means which accompany, supply, confirm the information explicated by verbal and language expression means.
Негизги сөздөр
  1. невербальная коммуникация, паралингвистические средства выражения, Фонация, Кинесика, параграфемика, супраграфемика, топографемика
  2. вербалдык эмес коммуникация, паралингвистикалык каражаттар, Фонация, Кинесика, параграфемика, супраграфемика, топографемика.
  3. non-verbal communication, paralinguistic expression means, Phonation, Kinesics, paragraphemics, supragraphemics, topographemics.
Авторлор жөнүндө маалымат
  1. Кенжебаев Д.О., Кыргызскый государственный университет имени И. Арабаева, г. Бишкек, Кыргызская Республика, доктор филологических наук, профессор. Танаева Н.Ш., Ошский гуманитарнопедагогический институт, г. Ош, Кыргызская Республика, старший преподаватель
  2. Кенжебаев Д.О., И. Арабаев атындагы Кыргыз мамлекеттик университети, Бишкек шаары, Кыргыз Республикасы, филология илимдеринин доктору, профессор. Танаева Н.Ш., Ош гуманитардык педагогикалык институту, Ош шаары, Кыргыз Республикасы, улук окутуучу.
  3. D. Kenzhebaev, Kyrgyz State University by name of I. Arabaev, Bishkek, Kyrgyz Republic, doctor of philological sciences, professor. N. Tanaeva, Osh Humanitarian Pedagogical Institute, Osh, The Kyrgyz Republic, senior lecturer.
Pdf версиясы
DOI
  • DOI:10.26104/IVK.2019.45.557
  • Цитаталоо
  • Кенжебаев Д.О., Танаева Н.Ш. ПРИМЕНЕНИЕ ПАРАЛИНГВИСТИЧЕСКИХ СРЕДСТВ В ГРАФИКЕ. Известия ВУЗов Кыргызстана. 2021. №. 5. C. 244-248