New issue

2024, №: 3

More

Наука, новые технологии и инновации Кыргызстана

Paper
Authors
  1. Колдошов Т. Р.
  2. Колдошов Т. Р.
  3. T. Koldoshov
Title
  1. ИЗМЕНЕНИЕ СОДЕРЖАНИЯ И ДИАПАЗОНА (ФОРМЫ) МЕЛОДИЧЕСКИХ ПЕСЕН 1960-1985 ГОДОВ
  2. 960-1985-ЖЫЛДАРДАГЫ ОБОНДУУ ЫРЛАРДЫН МАЗМУНДУК ЖАНА ДИАПАЗОНДУК (ФОРМАЛЫК) ӨЗГӨРҮҮСҮ
  3. THE CHANGING OF CONTENT AND RANGE (FORM) MELODIC SONGS OF 1960-1985
Abstract
  1. Народная лирическая песня – один из богатых и разнообразных жанров по содержанию и форме кыргызского музыкально-поэтического творчества. Он прошел большой и сложный путь развития. Подвергался различным изменениям в соответствии с изменениями социально-исторических условий жизни кыргызского народа. Известно, что песня отражает главным образом процессы происходящие в социальной жизни людей: радость, огорчение, различные состояния человека. Разносторонность и динамичность этого процесса обуславливает и специфику песенного творчества, его исполнительские особенности. С 60-х годов прошлого столетия, кыргызская музыкальная культура была на пути грандиозного развития. Народная и профессиональная музыка развивалась в новом по содержании, стиле, форме музицирования. Наряду с инструментальной музыкой интенсивно развивалась и песенное творчество. В эти годы в развитии кыргызской музыкальной культуры произошли ряд изменений, которые связаны с культурно-просветительской работой, творческой интеллигенции республики: II и III съезды Союза композиторов (1963), Семинары по идеологической работе (1967), ряд актуальных вопросов по развитию литературы и искусства и другие. В статье рассматриваются вопросы об изменении содержания и формы кыргызских песен в 1960-1985 годы.
  2. Элдик лирикалык ырлар – кыргыз музыкалык-поэтикалык чыгармачылыгындагы өзүнүн мазмуну жана формасы боюнча өтө бай жана түрдүү жанрлардын бири. Ал өтө узакка созулган жана татаал жолду басып өтүү менен, элдин жашоо-тиричилигиндеги болгон шарттарда ар кандай өзгөрүүлөргө дуушар болгон. Обондуу ыр эң алды элдин жашоо-тиричилигин: кубанычын, кайгысын, адам баласынын ар кандай абалдарын чагылдыргандыгы белгилүү. Мындай процесстин ар жактуулугу жана динамикалуулугу ыр чыгармачылыгынын жана анын аткаруучулугунун өзгөчөлүгүнө шарт түзгөн. Өткөн кылымдын 60-жылдарынан баштап, кыргыз музыкалык маданияты дүркүрөгөн өнүгүү жолуна түштү. Элдик жана профессионалдык музыка жаңы мазмундагы, жаңы формадагы, жаңы стилдеги чыгармачыл изденүүлөрдө өнүгүүнүн арышын кенен таштады. Аспаптык музыка менен катар, обондуу ыр чыгармачылыгы да гүлдөгөн өнүгүү жолунда болду. Бул мезгилдердеги маданият тармагындагы болуп турган бурулуштар жана өзгөрүүлөр менен жаңылануу кыйла деңгээлге көтөрүлдү. Өлкөбүздө музыкалык маданияттын жана искусствонун өнүгүүсүнө, ошондой эле бир катар маданий иш-чараларынын жана Бүткүл композиторлор Союзунун II жана III съезддеринин максаттуу багыттары өзгөчө көмөк көрсөткөн. Ошону менен бирге, бул жылдары республикабызда болуп өткөн чыгармачыл интеллигенциянын Жыйынында (1963), идеология иштери боюнча өткөрүлгөн Семинарында (1967) адабият жана искусствону өнүктүрүү боюнча бир катар актуалдуу маселелердин каралышы абдан маанилүү бурулуш жасаган. Макалада 1960-1985-жылдардагы кыргыз обондуу ырларынын мазмундук жана диапазондук, ошондой эле формалык түзүлүшү жагдайындагы өзгөрүүлөрү каралат.
  3. Folk lyrical song is one of the rich and diverse genres in content and form of Kyrgyz musical and poetic creativity. He has gone through a long and difficult path of development. It was subjected to various changes in accordance with changes in the sociohistorical conditions of life of the Kyrgyz people. It is known that the liver reflects mainly the processes occurring in the social life of people joy, grieft, various human states. The versatility and dynamism of this process also determines the specificity of song creativity and its performing features. Since the 60s of the last century, Kyrgyz musical culture has been on the path of tremendous development. Folk and professional music developed in a new content, style, and form of music-making. Along with instrumental music, song creativity was on the path of intensive development. During these years, a number of changes took place in the development of Kyrgyz musical culture, which are associated with the cultural and educational work of the creative intelligentsia of the republic: the II and III Congresses of the Union of Composers (1963), Seminars on ideological work (1967), a number of topical issues on the development of literature and art and etc. The article examines questions about changes in the content and form of Kyrgyz songs in 1960-1985.
Keywords
  1. песня, песенное творчество, песенняя культура, искусство, диапазон, форма, певческое исполнительство, певцы-мелодисты.
  2. обондуу ыр, ыр чыгармачылыгы, ыр маданияты, искусство, диапазон, форма, ырчылык аткаруучулук, ырчы-обончулук.
  3. song, song creativity, song culture, art, range, form, singing performance, melodic singers.
Authors info
  1. Колдошов Тумонбай Рахманович, Кыргызский государственный университет культуры и искусств им.Бейшеналиевой, г.Бишкек, Кыргызская Республика, кандидат филологических наук, доцент.
  2. Колдошов Түмөнбай Рахманович, Б.Бейшеналиева атындагы Кыргыз мамлекеттик маданият жана искусство университети, Бишкек шаары, Кыргыз Республикасы, филология илимдеринин кандидаты, доцент.
  3. Tumonbai Koldoshov, Kyrgyz State University of Culture and Arts named after B.Beishenalieva, Bishkek, Kyrgyz Republic, candidate of philological sciences, associate professor.
Pdf
DOI
  • 10.26104/NNTIK.2023.85.67.068
  • Citing
  • Колдошов Т. Р. ИЗМЕНЕНИЕ СОДЕРЖАНИЯ И ДИАПАЗОНА (ФОРМЫ) МЕЛОДИЧЕСКИХ ПЕСЕН 1960-1985 ГОДОВ. Наука, новые технологии и инновации Кыргызстана. 2023. №. 7. C. 321-324